Wykłady



Potencjał rozwojowy człowieka jako zdolność do pozytywnych zmian w ciągu życia


Wykład inauguracyjny wygłosi prof. dr hab. Janusz Trempała

Streszczenie: W wykładzie zamierzam podjąć problem potencjału rozwojowego jako zdolności do zmian adaptacyjnych w funkcjonowaniu jednostki w ciągu jej życia. Uwagę swoją skoncentruję na zmianach korzystnych z punktu widzenia pomyślnego życia i rozwoju ludzi. W tym kontekście podejmę problem stosowanych podejść do badania (oceny) potencjału rozwojowego oraz możliwości jego aktywizowania w ramach programów edukacyjnych, profilaktycznych i interwencyjnych.

 


The Psychology of Passion: New Findings with the Dualistic Model


Wykład online wygłosi Ben Schellenberg, PhD

Streszczenie: People often feel passionate about meaningful activities in their lives. In this presentation, Dr. Schellenberg will discuss the psychology of passion and present findings from recent research relying on the dualistic model of passion. After giving a brief overview of the dualistic model and the distinction between harmonious and obsessive varieties of passion, Dr. Schellenberg will present recent findings from three lines of his research. First, he will discuss the relationship between passion varieties and how people respond to positive experiences. Second, he will argue why it is important to study how both passion varieties combine to predict activity-related outcomes. Finally, he will present new findings that show that passion has a tendency to decrease over the course of sport seasons. The presentation will conclude with a discussion of new directions for future research relying on the dualistic model of passion

 


Wypalenie rodziców: podejście psychologii pozytywnej


Moïra Mikolajczak i Isabelle Roskam
Wykład online wygłosi dr hab. Moïra Mikolajczak

Streszczenie: Wypalenie rodzicielskie to specyficzny syndrom wynikający z trwałej ekspozycji na przewlekły stres rodzicielski. Temat wypalenia rodzicielskiego dopiero niedawno stał się przedmiotem zainteresowania naukowego, ale literatura dosłownie rozkwitła w 2018 roku. Międzykulturowe badanie obejmujące 42 kraje na całym świecie wykazało, że Polska znajduje się w pierwszej trójce krajów najbardziej dotkniętych wypaleniem rodzicielskim.

W tym wykładzie, najpierw podsumujemy to, co obecnie wiadomo na temat wypalenia rodzicielskiego i odpowiemy na 5 podstawowych pytań:

(1) Czym jest wypalenie rodzicielskie?
(2) (Jak) Czy różni się ono od wypalenia zawodowego i depresji?
(3) Jaka jest częstość występowania wypalenia rodzicielskiego?
(4) Dlaczego niektórzy rodzice wypalają się, podczas gdy inni, w obliczu tych samych stresorów, nie wypalają się?
(5) Jakie są konsekwencje wypalenia rodzicielskiego dlarodzica i dla dzieci?

Następnie, będziemy czerpać z nowo opublikowanych danych aby przedyskutować, w jaki sposób presja na pozytywne rodzicielstwo może przyczynić się do zwiększenia presji na rodziców i pośrednio, zwiększać ich podatność na wypalenie rodzicielskie.

O gościu specjalnym:

Dr hab. Moïra Mikolajczak uzyskała stopień doktora psychologii na Katolickim Uniwersytecie w Louvain (Belgia) w 2006 r., doktora habilitowanego na Uniwersytecie Stanforda u Jamesa Grossa w 2007 r. Obecnie jest profesorem i dyrektorem ds. Badań na Katolickim Uniwersytecie w Louvain, gdzie uczy m.in. wprowadzenia do psychologii, psychologii medycznej i psychologii zdrowia.

Jest znanym na całym świecie ekspertem w dziedzinie inteligencji emocjonalnej i wypalenia rodzicielskiego, a obecnie jest wiodącą badaczką wypalenia rodzicielskiego.

Choć nie mówi po polsku, ma wieloletnie relacje z Polską, ponieważ jest to zarówno kraj jej przodków, jak i jej przyjaciół.

 


Materializm - źródła, skutki i środki zaradcze


Wykład wygłosi dr hab. Anna Maria Zawadzka, prof. UG

Streszczenie: Wszystko zaczyna się od celów i dążeń. Są takie dążenia, które same przynoszą zadowolenie z życia i radość istnienia. Są też takie, które wydają się obiecywać szczęście i radość ale przy bliższym poznaniu prowadzą do negatywnych odczuć i niezadowolenia. Te pierwsze to dążenia nie-materialistyczne a te drugie - materialistyczne.

Otoczenie rosnącego dobrobytu materialnego i zaawansowanych technologii za pomocą wszechobecnych mediów wzmacniają pogląd, że jedyną właściwą drogą do szczęścia współczesnych jest dążenie do sukcesu bogactwa, sławy. Społeczeństwo, organizacje i rodziny mierzą się z tą „receptą na szczeście“ i jej określonymi skutkami czy konsekwencjami.

Zatem trzeba poszukiwać odpowiedzi na pytania o to: jak stajemy się materialistyczni, jakie są tego konsekwencje oraz jak temu radzić?

 


Ukryty wymiar szczęścia: Perspektywa czasowa i fenomeny pokrewne jako wyznaczniki subiektywnego dobrostanu w świetle teorii temporalnej regulacji emocji


Wykład wygłosi dr hab. Maciej Stolarski

Streszczenie: Perspektywa czasowa, zwłaszcza przyszłościowa, była dotychczas ujmowana głównie jako fenomen poznawczy i/lub mechanizm motywacyjny.

W ramach wystąpienia postaram się przedstawić to zjawisko z nieco szerszej perspektywy, koncentrując się na regulacyjnym znaczeniu mentalnych podróży w czasie dla rozmaitych zjawisk afektywnych, koncentrując się na rozmaitych przejawach pozytywnej (i negatywnej) emocjonalności i dobrostanu.

Wychodząc od głównych założeń lewinowskiej teorii pola psychologicznego, postaram się dowieść, iż perspektywa czasowa może być rozumiana jako jeden z najważniejszych mechanizmów, umożliwiających świadomą i celową regulację stanów emocjonalnych. W swoich rozważaniach odwołam się m.in. do teorii regulacji emocji Jamesa Grossa, a także do autorskiej koncepcji temporalnego metapoznania, którą rozwijam wspólnie z Joanną Witowską i Geraldem Matthewsem.

Przytoczę szereg wyników empirycznych, wskazujących na istotną rolę perspektywy czasowej jako mechanizmu pozwalającego na wzmocnienie emocji pożądanych ("pozytywnych") i poczucia szczęścia oraz redukcję niepożądanych stanów afektywnych (emocji i nastrojów "negatywnych").

Możliwości praktycznego zastosowania zastosowania tej wiedzy przedstawię na przykładzie modelu perspektyw czasowych w sporcie oraz najnowszych wyników badań empirycznych, mających na celu jego weryfikację.

Na koniec do owej "temporalnej beczki miodu" dołożę łyżkę dziegciu i przedstawię dość zaskakujące wyniki badań podłużnych, które każą na nowo przemyśleć szereg utrwalonych w literaturze przedmiotu przekonań na temat problemu przyczynowości w zależności pomiędzy perspektywami czasowymi a szczęściem.

 


zdjęcie niedługo

Optymalne funkcjonowanie: kryteria – wyzwania – ograniczenia


Wykład wygłosi prof. dr hab. Piotr Oleś

Streszczenie: Wykład będzie zawierał dwie części. Część pierwsza ma dotyczyć optymalnego funkcjonowania współczesnego człowieka.
Psychologia pozytywna obejmuje koncepcje optymalnego funkcjonowania skupione na emocjach i uczuciach, motywacji, aktywności, stabilności i plastyczności oraz sensie życia i mądrości. Są też omnibusowe koncepcje psychologicznego dobrostanu. Taka perspektywa sugeruje kilka problemów:

(1) Czy koncepcje optymalnego funkcjonowania są kompletne, wzajemnie spójne, kompatybilne, lub komplementarne?

(2) W jakim stopniu są one aktualne w sytuacji przemian kulturowych, innymi słowy o jakie elementy mogą zostać poszerzone, lub zmodyfikowane?
(3) W jakim stopniu oddają prawdę o człowieku i jakie mają ograniczenia.

Druga część będzie zawierać zarys optymalnego funkcjonowania w zawodzie psychologa, ujęty w kategoriach cnót: uważność, otwartość, wrażliwość, asertywność, odpowiedzialność, dalekowzroczność, pokora, i meta-cnoty – mądrość.